Xabi Alonso berharap masa yang singkat bersama pemain Bayer Leverkusennya akan mencukupi untuk membawa mereka kembali menemui rentak kemenangan menentang Hoffenheim.

Rekor tanpa kalah Leverkusen 35 perlawanan dalam Bundesliga berakhir apabila tewas dalam perlawanan kedua musim ini di tempat sendiri kepada RB Leipzig selepas mengharungi keseluruhan musim liga tanpa kekalahan.

Rehat antarabangsa sejak itu telah mengurangkan masa persediaan mereka untuk perjalanan ke Hoffenheim, tetapi Alonso tetap optimis tentang peluang mereka untuk bangkit semula.

"Ia adalah persiapan yang jelas, dengan pertemuan ekspres dengan pasukan, dan perbincangan individu," kata Xabi Alonso.

“Semalam adalah sesi latihan terakhir kami bersama seluruh pasukan. Sudah tentu, kami tidak mempunyai banyak masa untuk bersiap untuk hari ini."

Leverkusen memerlukan gol lewat untuk merampas kemenangan 3-2 di Borussia Monchengladbach pada aksi pembukaan mereka, sebelum tewas 3-2 menentang Leipzig, tetapi pengurus itu tidak percaya itu pasukannya dalam kepincangan.

“Kami melakukan banyak perkara dengan sangat baik, tetapi ada beberapa perkara yang perlu kami perbaiki untuk mencapai tahap terbaik kami,” katanya.