Maghribi menunjukkan mereka boleh bersaing dengan pasukan elit bola sepak antarabangsa selepas menduduki tempat keempat di Piala Dunia Qatar, menurut ketua jurulatih, Walid Regragui.

Gol daripada Josko Gvardiol dan Mislav Orsic memberikan Croatia kemenangan 2-1 dalam penentuan tempat ketiga semalam, ketika Piala Dunia bersejarah Maghribi menemui jalan penamat.

Mereka menjadi negara Afrika pertama yang mara ke separuh akhir kejohanan bola sepak antarabangsa, mengatasi gergasi seperti Sepanyol dan Portugal sebelum akhirnya tunduk kepada Perancis di separuh akhir.

Walaupun kalah dalam kempen Maghribi, Regragui percaya Atlas Lions mempamerkan hak mereka untuk dianggap sebagai salah satu negara bola sepak terkemuka dunia.

“Pagi esok kami akan mengambil kira, dan menyedari kami semua membuat pencapaian yang hebat di sini,” kata Regragui.

"Kami menentang Croatia dua kali, salah satu daripada tiga pasukan terbaik di dunia. Kami telah berdepan Sepanyol, Portugal, Perancis, Belgium dan Kanada, kami telah beraksi dengan baik.

"Kami mempunyai objektif untuk memenangi Piala Dunia suatu hari nanti. Maghribi menunjukkan kami boleh bersaing dengan pasukan-pasukan ini. Kami kini salah satu daripada empat pasukan terbaik dunia."