Vincent Kompany percaya pemain Bayern Munich 'dahagakan kejayaan' selaras dengan tradisi kelab ketika mereka ingin bangkit daripada musim 2023-24 yang mengecewakan.

Bekas pemain Belgium itu dilantik sebagai pengganti Thomas Tuchel Mei lalu berikutan kempen tanpa trofi yang jarang berlaku di Allianz Arena.

Bayern melepaskan cengkaman 11 tahun mereka dalam kejuaraan Bundesliga kepada Bayer Leverkusen tanpa kalah Xabi Alonso, manakala Real Madrid menewaskan mereka di separuh akhir Liga Juara-Juara.

Beberapa pemain dikaitkan dengan perpindahan, dengan Kompany disoal oleh wartawan di kem latihan pramusim kelab di Tegernsee.

Bagaimanapun, ketua jurulatih baharu itu menegaskan semangat berpasukan kolektif akan menjadi asas kerana dia menyasarkan sambutan dalam kempen 2024-25, menyerlahkan pembelajarannya daripada lawatan ke Muzium FC Bayern baru-baru ini.


“Ia cukup menjelaskan segala-galanya yang menjadikan Bayern begitu berjaya,” katanya.

"Saya belajar banyak tentang Karl-Heinz Rummenigge, Uli Hoeness, Franz Beckenbauer, Gerd Muller -- nama-nama besar. Mereka semua mempunyai satu persamaan: mereka sentiasa meneruskan usaha keras, walaupun selepas kejayaan. Ia telah menjadi tradisi kelab ini.

"Kami telah bekerja keras sejak beberapa minggu lalu. Setiap pemain dalam pasukan mempunyai banyak bakat. Ia mengenai masa depan. Saya tidak mahu bercakap banyak tentang masa lalu. Saya mahu bekerja dengan pemain. Saya rasa seperti semua orang menunjukkan banyak kelaparan.

"Saya tidak mahu terlalu menoleh ke belakang. Apa yang boleh saya katakan ialah pemain seperti yang kami sentiasa tunjukkan reaksi. Yang penting kami menunjukkan reaksi bersama. Kami tidak perlu membuat ucapan besar. Yang penting bagi saya bahawa kita menunjukkan bahawa kita bersedia untuk itu.

"Kami perlu menang dan meraikannya, tetapi kami juga perlu meneruskannya. Ia mengenai kelab, langkah seterusnya - bagaimana kami boleh menjadi lebih baik? Kami boleh berbangga dengan masa lalu, tetapi kami berjaya kerana kami memikirkan masa depan."