Kenny McLean menikmati detik istimewa dalam kariernya selepas jaringannya memberikan Scotland tiga mata penting kelayakan Euro 2024 daripada kemenangan 2-1 di Norway.

McLean menyumbat gol pada minit ke-89 dengan kaki kanannya 10 minit selepas turun daripada bangku simpanan dan dua minit selepas Lyndon Dykes membatalkan jaringan pembukaan Erling Haaland pada minit ke-61.

Pemain tengah, McLean berkata, “Ia sangat istimewa, detik yang sangat baik untuk semua orang yang terlibat dan jelas sekali untuk penyokong yang datang ke Norway -- ia sungguh menakjubkan, saya boleh mendengar sorakan mereka.

“Jelas sekali saya hanya menjaringkan gol bertemu San Marino sebelum ini jadi saya gembira dapat menjaringkan gol yang begitu bermakna.

"Saya tidak tahu sama ada saya terlalu gembira dengan Dykesy -- yang memberikan ruang buat saya menjaringkan gol -- tetapi syukur ia berjaya."

McLean adalah sebahagian daripada perubahan tiga kali ganda daripada pengurus, Steve Clarke, yang turut menyaksikan Billy Gilmour dan Stuart Armstrong muncul, selepas Liam Cooper sebelum ini menggantikan Kieran Tierney yang keletihan.

Pemain Norwich itu berkata, “Pengurus sentiasa mengendalikan skuad, ia adalah permainan skuad dan itulah yang selalu kami fikirkan.

“Sebilangan besar kali kami membuat empat atau lima pertukaran jadi semua orang perlu bersedia dan bersyukur setiap pemain berjaya menghadirkan permainan yang terbaik.

"Kami telah bekerja selama beberapa minggu terakhir bersama-sama, kami mengadakan kem di Sepanyol dan bekerja keras sepanjang masa, jadi untuk mendapatkan kemenangan adalah sangat baik."