Andy Robertson mengakui bahawa Scotland "tidak tampil" dalam separuh masa pertama kekalahan 5-1 mereka kepada tuan rumah Euro 2024, Jerman, pada Jumaat.

Disokong oleh penyokong yang ramai di Munich, Scotland berharap untuk meraih kemenangan besar pertama mereka sejak awal abad ini, tetapi pasukan Julian Nagelsmann menghancurkan impian mereka.

Florian Wirtz, Jamal Musiala dan Kai Havertz menjaringkan gol ketika Scotland memasuki separuh masa pertama dengan ketinggalan tiga gol dan kehilangan seorang pemain selepas Ryan Porteous dibuang padang kerana cabaran kasar terhadap Ilkay Gundogan.

Pemain gantian Niclas Fullkrug dan Emre Can menjaringkan gol dalam separuh masa kedua, diapit oleh gol sendiri Antonio Rudiger, ketika Scotland membolos lima gol dalam satu perlawanan buat kali pertama sejak kekalahan persahabatan 5-1 kepada Amerika Syarikat pada Mei 2012.

Di pihak lawan, Scotland gagal mencatatkan satu pun percubaan tepat dalam perlawanan kejohanan utama buat kali pertama sejak kekalahan 1-0 kepada Belanda di Euro 1992.

"Dalam separuh masa pertama, kami tidak benar-benar muncul. Kami tidak cukup agresif, kami membiarkan pemain yang baik menguasai bola," kata Robertson.

"Mereka jelas mempunyai pelan permainan, seperti kami. Pelan permainan mereka berfungsi jauh lebih baik daripada kami tetapi itu bukan kerana latihan, ia kerana kami tidak melaksanakannya di atas padang.

Kekalahan Scotland itu adalah yang paling teruk dalam mana-mana kejohanan utama sejak Piala Dunia 1954, apabila mereka tewas 7-0 kepada juara dunia ketika itu, Uruguay.

Mereka mempunyai lima hari untuk melupakan keputusan ini sebelum perlawanan kedua Kumpulan A menentang Switzerland di RheinEnergieStadion di Koln.