Dimitar Berbatov percaya Rasmus Hojlund harus mengambil peluang menimba pengalaman legenda Manchester United, Ruud van Nistelrooy, musim ini.

Hojlund, yang tiba dari Atalanta dengan bayaran GBP72 juta yang dilaporkan tahun lalu, menjaringkan 16 gol dalam 43 penampilan pada musim sulungnya di Old Trafford.

Dia mengharungi musim naik turun bersama The Red Devils, dan diketepikan untuk perlawanan pembukaan musim 2024-25 dengan kecederaan hamstring yang dialami pada pra-musim.

Erik ten Hag melantik legenda United, Van Nistelrooy sebagai penolong pengurus baharunya menjelang penggal baharu sebagai sebahagian daripada rombakan kejurulatihan di kelab itu.

Bekas pemain antarabangsa Belanda itu menjaringkan 150 gol dalam 219 perlawanan selama lima tahun di Manchester dan merupakan penjaring terbanyak kelapan kelab itu.

Dan kedatangannya adalah sesuatu yang Berbatov percaya Hojlund perlu memanfaatkan sebaik pulang dari kecederaan.

"Ini adalah saat di mana dia perlu bekerja lebih keras yang tidak akan mudah tetapi ia akan memberi manfaat," kata Berbatov dalam temu bual dengan Futbin.

"Lebih-lebih lagi sekarang United mempunyai Ruud van Nistelrooy dalam pasukan bimbingan. Jadi sekarang jika anda tidak mengambil peluang ini untuk belajar daripada salah seorang yang terbaik yang pernah menjaringkan gol untuk keseronokan, anda membuang masa anda.

"Bercakap dengan Ruud, bertanya soalan, melawat rumahnya jika anda perlu, hormat, dengar dia, belajar, tanya soalan dan cuba tambahkan itu pada permainan anda."