Pertahanan Croatia, Dejan Lovren, mengumumkan persaraannya di peringkat antarabangsa pada usia 33 tahun.

Bek tengah Lyon itu sempat tampil 78 kali sebelum mengesahkan keputusan berat berkenaan perlawanan terakhirnya untuk negaranya malam tadi.

Kali terakhir dia membarisi Croatia ialah ketika ditumbangkan Argentina 0-3 dalam separuh akhir Piala Dunia di Qatar, Disember lalu.

Bekas tonggak Liverpool itu -- yang membuat penampilan sulung pada 2009 -- berada di bangku simpanan ketika mereka meraih kemenangan ke atas Maghribi dalam penentuan tempat ketiga.

Lovren memainkan peranannya dalam perjalanan Croatia ke final Piala Dunia pada 2018 sebelum ditewaskan oleh Perancis.

Menurutnya dalam satu surat terbuka: "Saya ingin berpesan kepada setiap pemain bola sepak muda di negara ini bahawa mereka harus melihat pasukan kebangsaan Croatia sebagai dimensi bola sepak yang berbeza -- kenang pemain-pemain ini sebagai wira anda.



"Bab paling indah dalam kisah saya bersama pasukan kebangsaan ialah pencapaian yang telah kami lakar sepanjang lima tahun lalu. Sejujurnya, ia masih menjadi impian saya.

“Banyak emosi yang saya alami terutama dalam edisi 2018 serta 2022, dan saya berasa sukar untuk menggambarkan pengalaman ini dengan kata-kata.

"Saya menjalani kehidupan dengan harapan bahawa saya akan dapat mengalami detik-detik seperti itu dan apabila ia hadir, saya mengharunginya dengan penuh rasa bangga.

"Kenangan ini akan sentiasa tersemat di dalam hati saya buat selama-lamanya."