Cameroon melancarkan kebangkitan untuk meraih slot ke peringkat kalah mati Piala Negara-Negara Afrika (AFCON) dengan kemenangan dramatik 3-2 ke atas Gambia.

Christopher Wooh menanduk gol kemenangan pada minit pertama masa kecederaan selepas Gambia bangkit daripada ketinggalan 1-0 untuk mendahului 2-1 menuju ke peringkat penutup perlawanan di Bouake.

Terdapat drama dalam perlawanan apabila Muhammed Sanneh mendakwa telah menyamakan kedudukan untuk Gambia tetapi VAR menunjukkan dia telah menolak bola ke dalam gawang dengan tangannya.


Keputusan itu - ditambah dengan kekalahan Guinea kepada Senegal dalam satu lagi perlawanan Kumpulan C -- bermakna Cameroon, beberapa minit selepas hampir tersingkir, melonjak ke tempat kelayakan automatik.

Tandukan Karl Toko-Ekambi pada minit ke-56 nampaknya telah menenangkan Cameroon selepas separuh masa pertama yang buruk tetapi gol pertama Gambia dalam kejohanan itu, daripada Abdoulie Jallow dan Ebrima Colley, menghidupkan permainan.

Ia memerlukan gol sendiri pada minit ke-87 daripada James Gomez untuk menghidupkan semula harapan Cameroon dan Wooh telah membuktikan memastikan kemenangan buat pasukan.