Andre Onana mengakui dia mempunyai 'banyak yang ingin diperkatakan' mengenai kegagalannya beraksi dalam perlawanan pembukaan Piala Negara-Negara Afrika (AFCON) bersama Cameroon kerana lewat meninggalkan Man United dan telah menepis sebarang kritikan.

Penjaga gol itu bermain untuk United ketika seri 2-2 menentang Tottenham pada Ahad sebelum menaiki jet peribadi ke Ivory Coast untuk Piala Negara-Negara Afrika beberapa jam kemudian.

Pemain berusia 27 tahun itu berharap untuk bermain untuk Cameroon pada perlawanan pembukaan kejohanan menentang Guinea pada hari berikutnya tetapi rakan senegaranya, Fabrice Ondoa, turun dalam kesebelasan utama ketika seri 1-1.

Selepas terpaksa bertenang apabila dia mengetahui pengurus Rigobert Song tidak akan menurunkannya, pemain United itu kini telah bersuara mengenai perkara itu.

Dia memberitahu Canal Plus, “Saya mempunyai banyak perkara untuk diperkatakan tetapi saya tidak akan menyatakannya di sini kerana kami berada dalam pertandingan. Biar saya terus dikecam, saya sudah biasa. Saya melakukan apa yang baik untuk negara saya. Ia seperti memilih antara ayah saya dan ibu saya, tetapi negara saya diutamakan; sebab itu saya di sini. Kami bersama. Kami di sini untuk menang [kejohanan]."

Onana bergelut berikutan perpindahan dari Inter Milan pada musim panas lalu. Persembahannya telah dikritik dan episod terbaru ini hanya menambah malangnya sejak enam bulan lalu.

Bagaimanapun, jika dia mendapat semula tempat dalam kesebelasan utama, dia boleh menjadi aset besar untuk Cameroon kerana mereka berusaha untuk memenangi AFCON buat kali pertama sejak 2017.

Onana berharap untuk berada di antara tonggak untuk pertembungan peringkat kumpulan Cameroon seterusnya menentang Senegal Jumaat ini, sebelum mereka menentang Gambia Selasa depan.