Kyrie Irving berasa tidak dihormati sepanjang tempohnya bersama Brooklyn Nets, kata pemain itu sebaik menyertai Dallas Mavericks.

Irving menyertai Mavericks daripada Nets selepas empat tahun di Brooklyn.

All-Star lapan kali itu menyertai Nets bersama Kevin Durant pada 2019 tetapi gandingan itu tidak pernah berhasil meraih kejayaan bersama.

Masalah kecederaan selain ketiadaan Irving kerana enggan divaksin sewaktu kemuncak koronavirus, menyaksikan dua pemain bintang itu hanya dapat memulakan 71 perlawanan bersama.

Irving menggesa untuk berpindah sebelum penutup pasaran pemain dan hajatnya itu dimakbulkan dengan perpindahan ke Mavericks sebelum dia menjelaskan sebab dia mahu meninggalkan Brooklyn.

"Saya hanya mahu berada di tempat yang saya boleh diraikan dan bukannya sekadar bertolak ansur atau dilayani dengan cara yang membuatkan saya rasa tidak dihormati.

"Ada ketika sewaktu proses ini sepanjang saya berada di Brooklyn, saya berasa amat tidak dihormati dengan bakat yang saya ada.

"Saya berusaha dengan amat keras, tiada siapa pernah bercakap mengenai etika kerja saya. Semua bercakap mengenai apa yang saya buat di luar gelanggang.

"Saya mahu mengubah naratif itu, menulis kisah saya sendiri, terus bersedia di gimnasium dan kini, saya berada di Dallas, saya mengawal apa yang saya boleh kawal," katanya.