Jurulatih skuad hoki negara, Stephen Van Huizen, yakin Malaysia mampu menduduki kelompok 10 pasukan terbaik dunia seandainya berupaya mengharungi Piala Asia di Dhaka, Bangladesh, Oktober ini, dengan cemerlang.

Skuad hoki negara dibenarkan menguji Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil setelah berjaya menghuni ranking ke-12 dunia.

Ini kali pertama The Malaysian Hockey Tigers dibenarkan memasuki venue Sukan SEA ini.

Van Huizen gembira dengan perkembangan terbaru ketika ini, namun yakin masih banyak perlu diperbaiki, termasuk menyertai kelompok 10 terbaik dunia.

"Kami sentiasa cuba untuk memperbaiki ranking. Ranking amat penting buat kami kerana ia mampu memberi kami kelebihan, terutama dalam menilai kedudukan kami dalam sebarang program yang bakal direncakana Majlis Sukan Negara (MSN) dan Institut Sukan Negara (ISN).

"Jadi penting memastikan kami terus memperbaiki kedudukan kami," jelasnya.

Ranking ke-12 dunia merupakan kedudukan terbaik skuad hoki negara sejak 2012.

Sementara itu, pemain berpuas hati dengan kerja-kerja menaik taraf Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil walaupun seakdar menjalani latihan ringan.

"Kalau berlatih di Jalan Duta, kami berdepan masalah, antaranya kesesakan lalu lintas. Di Bukit Jalil, suasana di sini amat baik. Kami sedang tunggu bila kami dapat menggunakan padang ini," kata penjaga gol skuad hoki negara, S. Kumar.

Sementara itu, pemain tengah, Fitri Saari, melihat Stadium Hoki Nasional sebagai penyuntik semangat terbaik menjelang Sukan SEA Kuala Lumpur, bulan depan.

"Kami amat gembira. Saya tidak sabar untuk tunggu padang ini siap sepenuhnya. Ini adalah semangat baru untuk kami," ujarnya.