Andy Murray telah 'melakukan semuanya' dan harus dipuji dalam nada yang sama seperti Novak Djokovic, Rafael Nadal dan Roger Federer, menurut Mark Philippoussis.

Jumaat menandakan ulang tahun 10 tahun Murray merangkul kejuaraan pertama daripada dua gelaran Wimbledonnya, dengan pemain kelahiran Scotland itu menewaskan Djokovic dalam straight set untuk memenangi perlawanan akhir 2013.

Kepulangan Murray dengan tiga gelaran utama gagal dibandingkan dengan gelaran 'Big Tree', dengan Djokovic, Nadal dan Federer masing-masing mencatatkan 23, 22 dan 20 gelaran grand slam.

Bagaimanapun, Murray juga boleh mengira dua pingat emas Olimpik -- dimenangi pada 2012 di London dan 2016 di Rio de Janeiro -- antara pencapaiannya.

Ketika Nadal memenangi emas dalam kejohanan perseorangan pada Sukan Olimpik 2008, Federer yang kini bersara hanya meraih emas dalam acara beregu, bersama Stan Wawrinka pada 2008.

Djokovic, sementara itu, meraih gangsa perseorangan di Beijing tetapi masih belum memenangi emas, dan Philippoussis berasakan rekod Murray dalam pelbagai kejohanan bermakna dia harus dianggap antara yang hebat.

Ditanya mengenai pencapaian Murray, finalis grand slam dua kali Philippoussis memberitahu Stats Perform, "Jika anda melihat angka, sejauh mana dia menang, dia sebenarnya satu-satunya pemain yang memenangi segala-galanya.


“Dia telah memenangi grand slam, dia memenangi Piala Davis, dia memenangi emas Olimpik.

“Dia telah melakukan semuanya, dan apabila anda bercakap tentang pemain hebat seperti Djokovic, Federer dan Rafa, mereka tidak semua memenangi setiap pertandingan.

“Saya rasa Roger telah memenangi Piala Davis dan dia memenangi emas, tetapi saya fikir dia memenanginya dalam acara beregu, bukan perseorangan, jika saya tidak silap.

"Dia [Murray] adalah satu-satunya yang telah melakukan itu, dan untuk memenangi slam tuan rumah anda sebagai warga Britain di Wimbledon -- yang terbesar -- tekanan pasti luar biasa, kemudian untuk melakukannya di tempat sendiri dengan memenangi pingat emas Olimpik."