Andy Murray mengakui dia terpaksa mengambil masa yang lama untuk melupakan kekecewaannya di Wimbledon.

Pemain Scotland itu mendahului pemain nombor lima dunia, Stefanos Tsitsipas, 2-1 dalam perlawanan pusingan kedua mereka apabila perintah berkurung pukul 11 malam bermula.

Momentum kelihatan memihak Murray namun apabila perlawanan disambung pada hari berikutnya, juara dua kali itu dikalahkan dalam lima set.

Murray mendedahkan bahawa ia mengambil masa beberapa hari untuk mengatasi kekalahan tipis itu, tetapi dia dengan cepat mula memperbaiki permainannya.

"Saya pergi bercuti terus selepas itu," katanya. “Selepas perlawanan, terutamanya Wimbledon, di kejohanan utama terdapat kekecewaan yang lebih besar dan emosi yang lebih hebat berbanding pada masa lain dalam setahun.

“Mungkin selepas tiga atau empat hari meninggalkannya, saya berbual dengan pasukan saya tentang perkara yang saya rasa perlu saya ubah, pukulan tertentu dalam permainan saya jika saya mahu memenangi lebih banyak perlawanan itu dan menentukan lebih banyak perlawanan itu.

"Jadi saya melakukan itu, pergi dan bekerja pada sesuatu untuk tempoh masa."

Murray berkemungkinan akan menentang pilihan lain, Grigor Dimitrov dari Bulgaria, dalam pusingan kedua Terbuka AS.

Murray merupakan salah seorang daripada enam wakil Great Britain dalam pusingan pertama pada hari Selasa, dengan Cameron Norrie, Dan Evans, Jack Draper, Katie Boulter dan Jodie Burrage turut beraksi.