Pemain hoki padang Australia memilih untuk memotong sebahagian daripada jarinya untuk bertanding di Sukan Olimpik Paris 2024.

Menjelang Sukan Olimpik Paris, para atlet telah meningkatkan persiapan mereka untuk mengekalkan kelebihan mereka berbanding pesaing.

Tetapi bagi Matt Dawson dari Australia, persiapan itu kelihatan sedikit berbeza tahun ini, dengan pemain hoki padang itu memilih untuk memotong sebahagian jarinya untuk bertanding dalam temasya itu.

Dawson yang berusia 30 tahun cedera di jari manis tangan kanannya selepas dipukul kayu hoki dalam perlawanan dan latihan hanya dua minggu sebelum dia dijadual mewakili pasukan Kookaburras di Paris dalam penampilan ketiganya di Olimpik.

Hentakan itu menyebabkan bahagian atas jarinya hampir terputus sepenuhnya dan impian Olimpiknya bergantung kepada dirinya sendiri.

“Ia agak ketara kecederaan pada jari. Apabila orang di sekeliling anda – mereka melihatnya dan tidak berkata apa-apa – anda sendiri jelas dan tahu, ia agak teruk,” jelasnya kepada CNN Sport dari Paris menjelang temasya bermula.

“Perkara menjadi agak cepat. Dan yang saya ingat ada yang berkata,
'Kita perlu berjumpa pakar bedah plastik.'”

Impak pada jarinya sangat mengerikan sehingga "pakar bedah berkata ia sangat bertuah kerana masih bertahan," tambahnya.

Olimpian dua kali itu diberi dua pilihan: pakar bedah boleh cuba membina semula jarinya dengan meletakkan wayar di dalamnya, yang bermaksud empat hingga enam bulan berehat untuk pulih sepenuhnya dan terlepas Sukan Olimpik - atau mereka boleh mengeluarkan bahagian yang terjejas jari.

Dawson, yang merupakan sebahagian daripada pasukan kebangsaan yang memenangi pingat perak di Tokyo 2020, memilih pilihan yang terakhir untuk memotong sebahagian jarinya yang terjejas untuk memastikan dia masih boleh mendapatkan satu lagi peluang untuk raih kegemilangan di Olimpik.

Pada 27 Julai, dia akan berjuang untuk skuad Kookaburras di mana aksi awal mereka akan menentang Argentina hanya sembilan hari selepas dia cedera.