Akademi Badminton Malaysia (ABM) di Bukit Kiara kini sunyi tanpa kehadiran pemain elit yang berada di Terbuka Singapura. Namun, jejak langkah mereka menjadi tauladan dengan rejim kepimpinan baru yang menitikberatkan elemen kekuatan mental sebagai tunjang utama kejayaan.

Pendekatan itu diterapkan kepada semua lapisan pemain negara dengan harapan ia akan membawa kejayaan dalam jangka masa panjang. Contoh terbaik ialah perseorangan muda negara, K. Letshanaa, yang kini kembali menyusun langkah dengan mempertingkatkan kekuatan mental dalam permainannya seiring dengan tuntutan aksi di peringkat kompetitif.

Pemain berusia 21 tahun itu telah memulakan kitaran harapannya untuk ke Sukan Olimpik Los Angeles dengan menjadikan Goh Jin Wei sebagai inspirasi, sekaligus meneruskan legasi perseorangan wanita negara ke Olimpik.

"Saya sudah mula memikirkan cara untuk mengatasi kelemahan serta mempertingkatkan kecergasan.

"Apabila bersaing dengan pemain 'top 10', kekuatan mental sangat penting kerana dari situ kita boleh fikirkan cara untuk menyelesaikan masalah yang datang," kata Letshanaa.

Jurulatih perseorangan wanita, K. Yogendran, tidak menafikan bahawa pemain badminton negara mempunyai bakat yang mampu bersaing dan menundukkan pemain lain yang bertaraf dunia. Namun, mereka mempunyai kekurangan dari segi mental dan emosi yang kini sedang giat diatasi.

"Saya tidak menafikan pemain badminton negara kita sangat berbakat dan mampu melawan pemain bertaraf dunia. Namun, kekurangan dari segi mental dan emosi sedang diatasi.

"Sudah tiga atau empat bulan latihan mental ini berlangsung, dan harapannya pemain semua dapat menyesuaikan diri dengan situasi ini kerana itulah perkara yang paling penting," kata Yogendran.

Dengan usaha yang konsisten dan dedikasi tinggi, diharapkan Akademi Badminton Malaysia akan terus melahirkan pemain-pemain yang bukan sahaja berbakat, tetapi juga mempunyai kekuatan mental yang luar biasa untuk membawa kejayaan gemilang di pentas dunia.