Legenda badminton negara Datuk Miisbun Sidek bukan sahaja sebenarnya hanya minatkan dunia sukan badminton sahaja malah ramai yang sudah mengetahui bahawa ada lagi satu jiwa yang diletakkan selepas badminton adalah kecintaanya kepada mengumpul kereta.

Menurut sifu ataupun guru kepada seorang lagi legenda negara Datuk Lee Chong Wei itu, hobi mengumpul kereta sebenarnya adalah hobi yang kedua selepas sukan badminton.

Jelas Misbun, sehingga kini dia memiliki puluhan koleksi kereta miliknya yang dikumpulkan sejak beliau masih muda.

Bahkan setiap satu daripadanya memiliki nilai sentimental dan ceritanya yang tersendiri.

"Masing-masing tu ada sejarahnya yang tersendiri, kebanyakkan setiap kereta yang ada ini adalah hasil daripada pembelian yang dijana daripada memenangi kejohanan badminton yang disertai.

"Contohnya kalau saya minat sesebuah kereta tu saya akan pastikan saya akan memenangi sesuatu kejohanan itu untuk saya memilikinya. Ia antara motivasi juga kepada saya untuk memenangi sesuatu kejohanan." Katanya ketika ditemubual oleh salah sebuah stesen penyiaran tempatan baru-baru ini.

Jelas Misbun lagi, beliau masih mengingati kereta pertama yang pernah dimilikinya sepanjang bergelar jaguh tersohor badminton negara iaitu dari jenis Honda Civic Hatchback yang juga merupakan daripada hasil kemenangan daripada beberapa kejohanan kebangsaan yang disertainya.

Malah sebahagian hasil kereta yang dimiliki juga dibeli secara tunai selepas berhempas pulas mengerah keringat untuk memenangi sebarang kejohanan yang disertai.

"Dulu ada sirkit kebangsaan ..bila saya menang tu saya akan kumpulkan sikit-sikit dan seya beli..dulu harga tu baru dalam sekitar RM8000.00 saja."Katanya lagi.

Antara koleksi yang masih kekal dalam milikanya termasuklah beberapa jenis kereta yang sudah jarang didapati ketika ini termasuk Mercedes 190, Honda Prelude dan banyak lagi.



"Honda Prelude adalah antara kereta koleksi yang paling saya sayanglah..dah lama dah dia ni ikut saya (sambil menunjukkan kereta tersebut) dan masih lagi boleh jalan." Jelasnya sambil tersenyum.

Bukan sahaja koleksi kereta import yang dimiliki oleh Misbun malah beliau juga tidak ketinggalan untuk menjadikan kereta keluaran tempatan untuk dijadikan koleksi.

Ini termasuklah dari jenis Proton Saga (Magma), Kancil dan beberapa yang lain.

"Ye lah kadang-kadang kereta lama ni adalah masalah dia tapi kita kenalah cari puncanya dan kita betulkan. Jadi bolehlah ia untuk bertahan lebih lama, nak beli yang baru tu boleh jer bukan tak boleh." Katanya ketika ditanya bagaimana untuk mengekalkan keaslian dan penjagaan terhadap kereta-kereta lama miliknya.

Misbun juga mengakui kemahiran pemanduanya bukanlah kaleng-kaleng bahkan ada masa beliau juga akan memandu dengan tahap kelajuan yang agak tinggi.

"Skill saya memandu tu bawah sikit daripada skill badminton..ada masa saya akan bawa kereta laju juga tapi tengok keadaanlah." Katanya sambil disambut dengan hilai ketawa.