SABAH 2 KUCHING CITY 1

Sabah bangkit untuk mencetuskan keceriaan ketika membenam Kuching City 2-1 di hadapan 5,000 penyokong sendiri, sebentar tadi.


Pertembungan 'Derby Borneo' itu menyaksikan Kuching City bertandang ke Stadium Likas yang menyaksikan gol Darren Lok seawal minit ke-7 tuan rumah dibatalkan video bantuan pengadil (VAR).

Anak-anak buah Aidil Shahrin Sahak sebaliknya hampir membuat kejutan pada masa kecederaan separuh masa pertama apabila tandukkan Jordan Mintah sipi melepasi tiang gol Sang Badak.

Tuan rumah menguasai permainan dalam babak kedua, namun tiada sebarang percubaan berbahaya yang berjaya dihasilkan hinggalah detik serangan balas Kuching City pada minit ke-64 yang menyaksikan gawang kawalan Khairul Fahmi Che Mat dibolosi oleh Pedro Hendrique buat kali pertama.

Sabah mendapat talian hayat pada minit ke-74 berikutan tindakan Jordan Mintah yang memijak kaki Kwang Min-ko di dalam kotak penalti.

Dan Darren mudah menyempurnakan sepakan itu untuk meletakkan kedudukan 1-1.




VAR sekali lagi memainkan peranan untuk menafikan jaringan Tchetche Kipre pada minit ke-80 akibat ofsaid.

Selang 4 minit kemudian, Jafri Chew yang masuk menggantikan Darren meledak dengan kaki kiri untuk akhirnya meletakkan barisan kendalian Datuk Ong Kim Swee itu menikmati kemenangan.