ATLETICO 6 CELTIC 0

Pengurus Celtic, Brendan Rodgers, menyifatkan bola sepak moden bagaikan "permainan komputer" apabila percaya Daizen Maeda dibuang padang selepas campur tangan video bantuan pengadil (VAR) yang tidak diperlukan dalam kekalahan 0-6 anak buahnnya kepada Atletico Madrid.


Kad kuning ke atas Maeda bertukar kepada merah selepas semakan VAR di pertengahan separuh masa pertama di Estadio Metropolitano, namun Rodgers tidak menolak kad kuning sudah pun memadai.

Penyerang Jepun itu membuat terjahan 50-50 dengan Mario Hermoso yang kemudian mencederakan dirinya sendiri.

Celtic sudah pun ketinggalan menerusi rembatan melencong Antoine Griezmann dan ia menyemarakkan lagi semangat tuan rumah.

Griezmann dan Alvaro Morata masing-masing meledak dua gol, manakala Samuel Lino dan Saul Niguez turut melakar jaringan ketika Atletico berpesta gol dalam babak kedua.

Rodgers berkata: “Saya rasa kad merah adalah titik tolak perlawanan ini. Kami bermula dengan baik, dengan keyakinan, memasuki beberapa bahagian padang dengan sangat bagus. Kemudian seorang pemain kami dibuang padang pada awal permainan dan ia merupakan kekecewaan besar memandangkan saya tidak berasakan sampai kad merah diperlukan.








“Apabila anda lihat ulang tayangnya, kaki kedua-dua pemain telah berlaga. Pengadil mengesannya dan dia meminta semakan VAR.

“Gambaran awal yang dilihatnya tidak mewakili terjahan sebenar. Apabila imej pertama yang dilihat akan membuatkan anda menyangka kaki Daizen Maeda yang menerjah tetapi bukan begitu dan ia adalah kad merah yang tidak adil.

“Untuk ke mari dengan 11 lawan 11, kami perlu berada di tahap maksimum untuk mendapatkan sesuatu daripada perlawanan ini dan kehilangan seorang pemain pada awal permainan menjadi cabaran sebenar dan kami letih, malah pihak lawan juga menyumbat beberapa gol yang hebat.”