Corentin Tolisso berharap perpindahannya dari Bayern Munich ke Lyon akan membantu memastikan dia kembali ke dalam skuad Perancis menjelang Piala Dunia.

Kepulangan pemain berusia 27 tahun itu ke Lyon, dengan siapa dia memulakan kariernya, disahkan semalam berikutan tamat kontrak Bayernnya.

Tolisso menghabiskan lima kempen penuh trofi di Allianz Arena, tetapi dia memulakan hanya 12 perlawanan dalam semua pertandingan dalam kempen 2021-22 yang dilanda kecederaan.

Dia sama sekali tidak beraksi untuk Perancis pada musim lalu, dengan yang terbaru daripada 28 penampilan seniornya datang pada Euro 2020 yang dijadualkan semula tahun lalu.

Tetapi selepas melengkapkan perpindahan kembali ke Lyon dengan perjanjian lima tahun, Tolisso menyasarkan tempat dalam skuad Didier Deschamps pada masa untuk Qatar 2022.

"Saya tidak bercakap dengan [Deschamps mengenai keputusan itu. Ia adalah keputusan peribadi, walaupun saya banyak bercakap mengenainya dengan ejen saya dan keluarga saya," katanya pada sidang akhbar.

"Kami berkata ia adalah keputusan terbaik untuk saya. Masa depan akan menentukan sama ada saya betul atau salah. Lyon adalah kelab yang sesuai untuk saya kembali ke pasukan Perancis dan pergi ke Piala Dunia.

"Saya sangat bangga dan gembira dapat kembali ke Lyon. Projek itu memikat saya. Ia adalah perkara yang baik untuk saya dan matlamat peribadi saya, iaitu bermain di Piala Dunia."