Pengarah Lyon, Vincent Ponsot, berkata 'integriti kelab adalah lebih penting' daripada mana-mana pemain selepas mengaku kalah dalam usaha pasukannya mengejar bek kiri Feyenoord, Tyrell Malacia.

Pasukan Ligue 1, Lyon dilaporkan telah merundingkan bayaran EURO13 juta untuk pemain antarabangsa Belanda Malacia, ditambah EURO2 juta sebagai tambahan, dan berharap untuk memuktamadkan perjanjian itu minggu ini.

Bagaimanapun, sejak itu dilaporkan bahawa Manchester United mengatasi Lyon dengan tawaran bernilai EURO17 juta untuk pemain berusia 22 tahun itu, dengan pengumuman rasmi dikatakan hampir.

Bercakap pada majlis pembukaan Corentin Tolisso semalam, Ponsot mencadangkan pasukannya tidak lagi bertanding untuk Malacia kerana kos perpindahan yang semakin meningkat.

“Jika kami tidak mempunyai kemampuan untuk merekrut, kami tidak boleh membawa masuk pemain pada tahap itu, secara umumnya, walau apa pun cinta mereka untuk Lyon,” katanya.

“Jadi ia bukan kes mempunyai kemampuan, tetapi saya akan jelas: institusi sentiasa lebih kuat daripada mana-mana pemain.

“Kadang-kadang ada tuntutan -- begitulah keadaan dalam dunia bola sepak -- yang tidak boleh dibuat.

“Memang ia kadangkala boleh meruntuhkan perjanjian, tetapi kami mahukan bek kiri dan kami akan mencari bek kiri yang bagus.

"Saya rasa presiden [Jean-Michel Aulas] gembira dapat tidur lena pada waktu malam dan tidak melihat polis muncul pada waktu pagi. Begitu juga bagi saya."


Malacia datang melalui akademi Feyenoord dan bermain 136 perlawanan untuk pasukan Belanda itu, termasuk 50 penampilan dalam semua pertandingan musim lalu.

Pemain berusia 22 tahun itu, dihadiri lima kali oleh negaranya, dijangka diumumkan sebagai tandatangan pertama Erik ten Hag sebagai bos United dalam beberapa hari akan datang.

"Saya tidak boleh katakan segala-galanya. Ia masih belum selesai, tanya diri anda soalan itu," kata Ponsot.

"Dia masih belum menandatangani, tetapi bagi kami ia sudah berakhir. Kerana integriti kelab lebih penting. Kami berbangga dapat bekerja untuk kelab seperti ini."