Rio Ferdinand kekal tidak pasti tentang situasi Matthijs de Ligt menjelang perpindahan bernilai £42.9 juta (RM242j) daripada Bayern Munich ke Manchester United.

De Ligt, yang membuat 30 penampilan untuk Bayern musim lalu, bersedia untuk bersatu semula dengan Erik ten Hag di Old Trafford selepas pernah bekerjasama di Ajax.

United bertekad mengukuhkan bahagian pertahanan berikutan penghijrahan Raphael Varane dan Willy Kambwala, baru sahaja mengharungi kempen yang menyaksikan mereka melepaskan paling banyak gol dalam semusim Liga Perdana Inggeris (EPL) mereka (58).

Bagaimanapun, Ferdinand, yang membuat 312 penampilan sepanjang 12 tahun bersama The Red Devils, tidak pasti sama ada kedatangan De Ligt akan menyelesaikan masalah itu.

"Saya pernah menyaksikannya di Ajax dan dia cemerlang pada tahun itu ketika Erik ten Hag menjadi pengurus, dan mereka mara ke separuh akhir Liga Juara-Juara," kata Ferdinand di saluran YouTube.





“Dia cemerlang, mampu memberikan memerintah, semua yang anda mahukan sebagai pemain pertahanan.

“Tetapi dia telah mengalami banyak kecederaan, tidak memulakan banyak perlawanan sejak dua atau tiga tahun lalu, apatah lagi Man United berbelanja besar untuknya.

"Adakah dia akan menyertai Man United dan menawar perubahan? Saya fikir ia satu permintaan tinggi terhadapnya tatkala semua mata akan tertumpu kepadanya.

"Tekanannya tinggi tetapi ini satu peluang besar buatnya. Tetapi terdapat banyak ketidakpastian yang saya fikir dengan pembelian ini berdasarkan musim-musim sebelumnya.

"Dan ketika bersama dua kelab besar (Juventus dan Bayern Munich) tidak berjalan dengan baik seperti yang kami jangkakan."

"Saya tidak fikir dia merupakan jawapannya tetapi ia adalah satu peluang yang baik untuknya memperbetulkan prestasi beberapa musim terakhir."