Jawatankuasa Olimpik Belgium mengumumkan semalam bahawa akan menarik diri daripada acara triatlon berganti-ganti campuran di Sukan Olimpik Paris selepas salah seorang atlet yang berenang di Sungai Seine jatuh sakit.

Claire Michel, yang bertanding dalam triatlon wanita pada hari Rabu, "malangnya sakit dan perlu menarik diri daripada acara itu," kata Jawatankuasa Olimpik dan Interfederal Belgium dalam satu kenyataan.

Penganjur Paris 2024 tidak mempunyai kenyataan segera mengenai penyakit Michel, tetapi dalam satu kenyataan malam Ahad berkata triatlon lari berganti-ganti campuran akan diteruskan pada hari Isnin jam 8 pagi. Bahagian renang pertandingan itu dijadualkan untuk Seine.

Kenyataan jawatankuasa Belgium itu tidak menghuraikan penyakit Michel tetapi ia dibuat selepas kebimbangan terhadap kualiti air sungai itu. Penganjur berkata bahawa ujian kualiti air yang dilakukan pada hari perlumbaan triatlon individu menunjukkan tahap yang 'sangat baik".

Pada malam Ahad, wakil dari Triatlon Dunia dan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa bersama-sama penganjur Sukan Paris dan pihak berkuasa serantau dan cuaca menyemak ujian air. Keputusan menunjukkan kualiti air di tapak triatlon telah bertambah baik sejak beberapa jam kebelakangan ini dan akan berada dalam had yang dimandatkan oleh World Triathlon.