Kelab Liga Kejuaraan, Middlesbrough telah melantik Michael Carrick sebagai ketua jurulatih baharu mereka.

Bekas pemain tengah Manchester United dan England itu menggantikan Chris Wilder, yang dipecat bulan ini kurang setahun selepas mengambil tempat duduk panas Boro.

Carrick bekerja di bawah Jose Mourinho dan Ole Gunnar Solskjaer di Old Trafford sebelum mengambil alih United secara sementara untuk tiga perlawanan akhir tahun lalu.

Pengendali berusia 41 tahun itu meletak jawatan sebagai jurulatih pasukan utama Red Devils berikutan ketibaan Ralf Rangnick Disember lalu dan kini telah diberi peluang pertama sebagai ketua jurulatih.


“Saya sangat teruja untuk berada di sini dan menjadi sebahagian daripada kelab yang mempunyai sejarah dan tradisi yang begitu mendalam,” kata Carrick.

“Middlesbrough ialah kelab profesional pertama yang saya pernah bermain sebagai pemain berusia sembilan tahun, jadi ia adalah perasaan yang sangat istimewa untuk kembali ke sini sebagai ketua jurulatih.

"Membesar di timur laut sendiri, saya sedar sepenuhnya tentang makna bola sepak kepada orang ramai. Ia adalah satu keistimewaan sebenar bagi saya untuk berada dalam kedudukan ini dan merasai semua keghairahan dan semangat yang anda miliki untuk bola sepak dan untuk Boro.

"Saya akan memberikan segala-galanya untuk membantu membangunkan pasukan dan terus memajukan kelab ke hadapan dan membuat anda penyokong bangga. Saya tidak sabar untuk bermula."

Carrick telah melantik bekas ketua jurulatih Boro, Jonathan Woodgate, sebagai jurulatih skuad utama bagi pasukan yang merosot tepat di atas zon penyingkiran di tempat ke-21.