Bekas pemain sayap Liverpool, Xerdan Shaqiri, percaya bekas kelabnya itu boleh memenangi empat gelaran musim ini pada ketika pemenang Piala Liga Inggeris (EFL) itu sedang bersiap sedia menghadapi Inter Milan dalam Liga Juara-Juara Eropah (UCL) awal pagi esok.

Pemain berusia 30 tahun itu, yang kini beraksi dalam Liga Utama Amerika Syarikat (MLS) bersama Chicago Fire sejak bulan lalu, memenangi UCL, Liga Perdana Inggeris (EPL) dan Piala Dunia Kelab FIFA sepanjang tiga tahun di Anfield.

Pasukan bimbingan Jurgen Klopp itu menewaskan Chelsea dalam final Piala EFL bulan lalu dan sedang bersiap sedia menghadapi perlawanan kedua pusingan 16 UCL menentang juara Itali berkenaan berbekalkan kelebihan dua gol yang diperoleh dalam perlawanan pertama di San Siro.

The Reds juga kini hanya dibezakan enam mata dengan pendahulu EPL, Manchester City, dan layak ke suku akhir Piala FA, sekali gus memperlihatkan kemungkinan untuk mereka melengkapkan empat gelaran musim ini, yang tidak pernah dilakukan mana-mana pasukan.

Shaqiri, yang menjaringkan lapan gol sepanjang 63 penampilan bersama kelab itu, berbicara mengenai peluang The Reds melakukan perkara berkenaan seandainya dapat mengekalkan tahap kecergasan pemain mereka.

"Mereka perlu melakukan segala-galanya dengan sempurna jika mahu memenagi kesemua gelaran," kata Shaqiri kepada Sky Sports.

"Tetapi jika ada ada pasukan yang mampu melakukannya, sudah pasti pasukan itu adalah Liverpool.

"Saya fikir adalah penting untuk mereka melalui dari satu kejohanan ke satu kejohanan kerana terdapat banyak yang perlu dilalui mereka selepas Piala EFL dan mereka masih bertanding dalam kesemua kejohanan itu.

"Semua pemain perlu kekal cergas dan sihat kerana kecederaan akan menjadi amat sukar untuk dihadapi tetapi Liverpool mempunyai pasukan yang hebat dan dapat melaluinya dengan segala-galanya sehingga hari ini.

"Saya benar-benar menantikan penghujung musim ini untuk melihat bagaimana penamat mereka tetapi segala-galanya boleh berlaku," katanya.