Luka Modric telah menjadi penggerak Croatia dalam perjalanan ke final Liga Negara-Negara malam ini, di mana mereka boleh memperoleh trofi utama pertama mereka menentang pasukan Sepanyol yang cukup dikenalinya.

Persoalan menyelubungi pemain tengah veteran itu, 37, mengenai masa depannya dalam bola sepak antarabangsa dan di peringkat kelab dengan Real Madrid, dengan kontraknya akan berakhir bulan ini.

Sebelum menyelesaikannya, kapten Croatia, Modric menyasarkan untuk memimpin negaranya, dengan populasi hanya empat juta orang, untuk bergembira di Rotterdam di De Kuip.

Negara Balkan itu secara konsisten menunjukkan prestasi cemerlang di pentas antarabangsa sejak 25 tahun lalu, bermula dengan penamat tempat ketiga pada Piala Dunia 1998.

Mereka menyusulinya dengan mara ke final Piala Dunia 2018, di mana mereka ditewaskan oleh Perancis, dan sekali lagi menduduki tempat ketiga di Qatar tahun lepas, menyingkirkan Brazil kegemaran di sepanjang jalan.

“Kami sekali lagi menjadi kuasa besar dalam bola sepak, menunjukkan bahawa di sebalik semua masalah kami, kami mempunyai kualiti dan perwatakan,” kata jurulatih Croatia, Zlatko Dalic.

"Sekarang kita perlu bertenang dan bijak, tidak tergesa-gesa ke mana-mana, ke arah emas itu. Itulah harapan besar saya... gangsa, perak dan emas."

Mengenai Modric, Dalis berkata, "Luka Modric adalah contoh ahli sukan, pemain yang pada usianya masih mempunyai rasa lapar dan bercita-cita untuk memenangi sesuatu, dia tidak pernah jemu," kata Joselu.

"Dia adalah contoh untuk semua generasi muda di luar sana dan satu lagi tanda bahawa umur tidak bermakna apa-apa."

Terdapat beberapa laporan Modric mungkin bersara daripada tugas antarabangsa selepas Liga Negara-Negara tetapi pemain itu berkata dia akan menentukan masa depannya selepas kejohanan itu.

“Saya sentiasa seronok bermain untuk pasukan kebangsaan, ia bukan kerana ia mungkin pertandingan terakhir saya atau perlawanan terakhir saya,” kata Modric.

"Setiap perlawanan, setiap sesi latihan adalah kegembiraan. Selagi saya rasa saya boleh membantu, tiada sebab untuk saya tidak berada di sini."