Cristiano Ronaldo telah disenaraikan dalam skuad Portugal yang diumumkan oleh ketua jurulatih baharu, Roberto Martinez.

Bekas pengendali Belgium itu menggantikan Fernando Santos, yang menamatkan perkhidmatannya selama lapan tahun mengemudi selepas Portugal tersingkir di suku akhir Piala Dunia 2022 di tangan Maghribi.

Santos meletakkan Ronaldo di bangku simpanan untuk kedua-dua perlawanan kalah mati di Qatar -- kemenangan menyeluruh 6-1 ke atas Switzerland dan kekalahan 1-0 kepada Atlas Lions.

Menjelang kempen kelayakan untuk Euro 2024, Martinez telah memilih untuk meneruskan perjalanan Portugal dengan menyenaraikan skuad yang hampir sama untuk pertemuan dengan Liechtenstein dan Luxembourg.

Ronaldo menyertai kelab Liga Pro Saudi, Al Nassr pada Disember selepas kontraknya di Manchester United ditamatkan, menjaringkan lapan gol dalam tujuh perlawanan setakat ini, dan Martinez percaya pemain berusia 38 tahun itu masih boleh menjadi peranan penting bagi skuad kebangsaannya.

"Cristiano Ronaldo adalah pemain yang sangat komited kepada pasukan kebangsaan," katanya. "Pemain seperti Cristiano membawa pengalaman, dia adalah seorang tokoh penting dalam pasukan. Saya tidak melihat usia atau aspek lain.

"Saya rasa Cristiano mempunyai peluang untuk membantu pasukan dan menyampaikan pengalaman kariernya kepada pemain lain."

Portugal akan bersaing dalam Kumpulan J kelayakan Euro 2024 bersama Iceland, Slovakia, Bosnia-Herzegovina, Liechtenstein dan Luxembourg, dan Martinez optimis tentang masa depan Selecao.

“Saya mahu membina pasukan yang menunjukkan kualiti pemain yang ada pada Portugal,” katanya.

"Ini adalah titik permulaan. Saya melihat kualiti, pengalaman, remaja, pemain yang bermain di dalam dan juga di luar negara. Saya telah melihat banyak komitmen daripada mereka semua untuk pasukan kebangsaan."