Penyerang Czechia, Patrick Schick, meleburkan harapan Georgia untuk melakar kemenangan sulung dalam saingan Euro 2024 susulan seri 1-1 di Volksparkstadion, Hamburg sebentar tadi.

Kehangatan kejohanan buat pendatang baru, Georgia bertemu Czechia, dengan kedua-dua pasukan tewas dengan penuh dramatik dalam aksi pembukaan, The Czechs bolos pada masa kecederaan apabila tewas 2-1 kepada tambahan Portugal, manakala Georgia dua kali menggegar palang sebelum Türkiye memastikan kemenangan 3-1.

Satu lagi kekalahan buat kedua-dua pasukan menyaksikan harapan mereka untuk menamatkan saingan dalam kelompok dua pasukan terbaik berakhir.

Aksi yang cemerlang ditampilkan dalam separuh masa pertama, menyaksikan Georgia berjaya mendahului perlawanan menerusi Georges Mikautadze yang melengkapkan sepakan penalti dalam masa tambahan namun Giorgi Mamardashvili memastikan pasukan tidak dibolosi apabila menyelamatkan gawang daripada percubaan Patrick Schick.

Benteng kebal Georgia bagaimanapun akhirnya berjaya ditembusi, hampir 14 minit perlawanan bersambung, Schick membuktikan dirinya sebagai penyerang cukup klinikal menyamakan kedudukan.

Perlawanan kekal seimbang sehingga penghujung permainan dan lima minit kecederaan yang diberikan pengadil perlawanan gagal digunakan sebaik mungkin kedua-dua pasukan dan terpaksa berkongsi satu mata.

Perlawanan ketiga bakal menentukan nasib mereka untuk menamatkan saingan selaku empat pasukan terbaik di tempat ketiga sekaligus untuk membawa cabaran ke peringkat seterusnya.