Diogo Dalot berkata persembahan 'bertenaga' Cristiano Ronaldo adalah penting untuk Portugal menewaskan Czechia pada perlawanan pembukaan Euro 2024 awal pagi tadi.

Dalot berkata selepas soalan dibangkitkan sama ada penyerang legenda itu akan menjadi bantuan atau penghalang kepada pasukan kebangsaannya.

Portugal bangkit daripada ketinggalan untuk menang 2-1 di Leipzig, dengan Francisco Conceicao menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-92, hanya 111 saat selepas hadir dari bangku simpanan.

Ronaldo tersenarai dalam kesebelasan utama seperti yang dijangkakan dan mempunyai beberapa peluang untuk menjaringkan gol sepanjang perlawanan namun tidak berjaya mencetak nama selaku penjaring, manakala satu bantuan jaringannya telah dibatalkan kerana berada dalam kedudukan ofsaid.

Walaupun ia masih merupakan persembahan yang baik, ia jauh dari sempurna, dengan Stuart Pearce mendakwa bahawa pemain kreatif Portugal semakin keberatan untuk melakukan hantaran kepada Ronaldo.

Bagaimanapun, Dalot, yang bermain selama bersama pemain berusia 39 tahun itu ketika bersama Manchester United selama 18 bulan, menekankan betapa pentingnya penyerang Al-Nassr itu kepada cara Portugal bermain.

"Cristiano Ronaldo sangat fokus, sangat cergas dari segi fizikal dan sentiasa bersedia untuk menjaringkan gol," kata pemain pertahanan itu.

"Saya tahu semua orang akan sentiasa mengharapkan dia menjaringkan gol. Kadang-kadang dia menjaringkan gol, banyak kali dia menjaringkan gol! Hari ini dia hampir melakukannya.

"Jelas sekali, anda boleh lihat dalam permainan bahawa dia bermain berapa banyak dia berlari hari ini. Dia membantu kami dengan dan tanpa bola dia sentiasa bergerak, bertenaga dan itulah Cristiano yang kami mahukan."