UEFA telah mengesahkan hukuman mereka bagi penceroboh padang pada Euro 2024 yang mengambil swafoto dengan Cristiano Ronaldo.

Semasa Portugal menang 3-0 ke atas Turkiye di Dortmund, terdapat beberapa insiden yang melibatkan penceroboh masuk ke padang dan mengeluarkan telefonnya untuk bergambar dengan Ronaldo.

Ronaldo, yang tidak asing dengan penceroboh padang, memastikan penceroboh padang 'cilik' itu mendapat gambarnya sebelum dia ditangkap oleh pegawai padang dan dikeluarkan dari stadium.

Memandangkan usianya, budak lelaki itu menerima banyak simpati daripada penonton yang hanya gembira kerana dia dapat bertemu dengan bintang itu.

Gambar itu menjadi tular di media sosial dan UEFA telah menetapkan hukuman yang akan diterima oleh kanak-kanak itu berikutan insiden itu.

Walaupun mereka biasanya akan meneruskan pertuduhan jenayah, dalam kes ini, dia hanya akan digantung daripada semua perlawanan akan datang di Euro 2024, seperti yang dilaporkan oleh The Express.

Dengan status dimiliki Ronaldo, tidak hairanlah terdapat peningkatan dalam penceroboh padang apabila pemain berusia 39 tahun itu berada di atas padang.

Dalam perlawanan hari Sabtu, terdapat lima penceroboh padang semasa separuh masa kedua, semuanya kelihatan cuba merakam gambar dengan legenda Portugal itu.

UEFA telah menegaskan bahawa mereka akan menilai semula keselamatan mereka di Euro untuk memastikan pemain di atas padang kekal selamat daripada potensi penceroboh.

Portugal dilihat sebagai salah satu pasukan pilihan untuk memenangi Euro 2024 dan menempah tempat ke Pusingan 16 dengan kemenangan ke atas Turkiye.

Mereka dibarisi beberapa pemain terkenal Liga Perdana dalam skuad mereka dan diuruskan oleh bekas pengurus Wigan dan Everton, Roberto Martinez.