Pengurus Arsenal, Mikel Arteta, percaya Raheem Sterling mempunyai satu perkara yang perlu dibuktikan berikutan perpindahannya dari Chelsea pada hari akhir.

Sterling melakukan perjalanan merentasi London lewat pada jendela perpindahan selepas dianggap lebihan kepada keperluan oleh pengendali Chelsea, Enzo Maresca.

Pemain berusia 29 tahun itu, yang bersama The Gunners secara pinjaman selama semusim, boleh membuat penampilan sulung dalam derby London Utara menentang Tottenham pada hari Ahad dan Arteta, yang bekerja dengannya semasa menjadi penolong jurulatih di Manchester City, telah menikmati hubungan dengan lelaki Inggeris itu lagi setakat ini.

Arteta berkata mengenai Sterling, "Dia kelihatan hebat. Pertama sekali, kerana dia mempunyai senyuman lebar di wajahnya, banyak tenaga. Dia bersedia dan mahu membuktikan sesuatu."

Pengendali kelahiran Sepanyol itu sudah pun melihat keinginan daripada Sterling untuk kembali ke prestasi terdahulunya, yang menyaksikan dia memenangi empat kejuaraan Liga Perdana Inggeris bersama City, dan menjaringkan 123 gol.

"Apabila seseorang telah mendapatnya dalam perutnya, anda akan merasakannya dengan segera," kata Arteta.

“Jelas sekali, saya tidak perlu menemui apa-apa tentang kualitinya dan apa yang dia boleh bawa kepada pasukan.

"Apa yang saya lihat adalah kelaparan. Dia seorang pemain yang mahu bermain setiap minit dalam setiap perlawanan. Apabila itu tidak berlaku, dia tidak gembira."