David de Gea gagal mencapai persetujuan untuk melanjutkan perjanjiannya, memaksa Red Devils mencari penjaga gol baharu.

Masa depan David De Gea menjadi perbualan hangat sejak kebelakangan ini, dan dengan aktiviti kelab baru-baru ini mengesahkan dia tidak akan kekal untuk musim 2023-24.

Penjaga gol Sepanyol itu, yang menghabiskan 12 musim di Old Trafford, bersedia untuk menamatkan tempohnya dalam Liga Perdana Inggeris selepas gagal mencapai persetujuan menyaksikan gajinya perlu dikurangkan.

De Gea adalah salah seorang yang paling banyak berpendapatan tinggi, memperoleh GBP370,000 seminggu, namun pemain itu enggan mencapai persetujuan berdasarkan tawaran kontrak baru kelab.

De Gea memenangi Sarung Tangan Emas untuk musim ini, namun beberapa persembahannya menimbulkan persoalan dalam kalangan peminat yang mula menuntut perubahan.

Kini, dengan dia bakal berkelana bagi musim baru, kelab akan terpaksa mencari penjaga gol baru, kerana Tom Heaton, Nathan Bishop, dan Dean Henderson nampaknya tidak mempunyai apa yang diperlukan untuk mengisi kekosongan tersebut.

Laporan oleh The Mirror membayangkan bahawa jurulatih Erik Ten Hag telah menamakan tiga penjaga gol dalam senarai pendeknya untuk menggantikan De Gea. Senarai itu dilaporkan termasuk penjaga gol Inter Milan, Andre Onana, Jordan Pickford dari Everton, dan Diogo Costa dari Porto.

Senarai pemain yang bakal meninggalkan Red Devils juga termasuk Phil Jones dan Axel Tuanzebe sebagai pemain bola sepak paling terkenal yang bakal meninggalkan Old Trafford.

De Gea memenangi satu gelaran Liga Perdana Inggeris, satu mahkota Liga Europa UEFA, dua Piala Carabao, tiga Perisai Komuniti FA, dan satu gelaran Piala FA semasa di Old Trafford.

Dia juga akan meninggalkan kelab itu sebagai pemain kelima dengan kaps terbanyak untuk kelab itu, dengan jumlahnya mencecah 545 perlawanan untuk Red Devils.