Pemain sayap Manchester United, Facundo Pellistri, telah sah menyertai Granada secara pinjaman untuk baki musim 2023/24.

Pemain antarabangsa Uruguay itu akan beraksi dalam LaLiga selepas mendapat pertukaran ke Nuevo Estadio de Los Carmenes.

Pemain berusia 22 tahun itu, yang menandatangani kontrak dengan The Reds pada Oktober 2020, pernah bermain di Sepanyol sebelum ini dan menikmati kejayaan berturut-turut bersama Alaves.

Musim ini, Pellistri telah mewakili United sebanyak 14 kali dan kini akan menyertai Nazaries untuk melebarkan pengalamannya.

Dia adalah pemain gantian yang tidak diturunkan pada hujung minggu lalu ketika anak buah Erik ten Hag itu mara melepasi Newport County dalam Piala FA.

Perlawanan terakhirnya untuk The Reds adalah dalam pusingan sebelumnya, dalam kemenangan 2-0 di Wigan Athletic.

Pellistri, yang telah beraksi sebanyak 18 kali untuk negaranya berharap dapat membantu pasukan Alexander Medina berkenaan melonjak naik dari tangga ke-19 dalam carta.

Sebelum ini, dia telah bermain dua kali dalam LaLiga bersama Alaves, yang menyaksikan dia membuat 35 penampilan sepanjang kempen 2020-21 dan 2021-22.

Pellistri menyertai United dari kelab Uruguay, Penarol, pada 2020 dan telah bermain dalam 24 perlawanan bersama pasukan utama.

Granada pula berada di tangga ke-19 LaLiga dengan hanya dua kemenangan dan 11 mata daripada 22 perlawanan liga musim ini.