Ons Jabeur mengatur perlawanan final ulangan Wimbledon tahun lalu selepas menempah aksi suku akhir dengan Elena Rybakina.

Jabeur, pilihan keenam, telah ditewaskan dalam perlawanan pameran itu ketika Rybakina memenangi kejuaraan grand slam pertamanya 12 bulan lalu namun dia akan berusaha untuk melunas dendam apabila mereka bertemu di suku akhir.

Dia berjaya ke peringkat tersebut dengan mengatasi juara dua kali, Petra Kvitova di Centre Court, melakar kemenangan 6-0, 6-3 dalam masa lebih kurang satu jam.



Pemain Tunisia itu menampilkan permainan terbaiknya, menggembirakan peminat dengan pukulan berkualiti bagi membuktikan kemampuannya beraksi di pentas tertinggi.

Kvitova, pemenang Wimbledon pada 2011 dan 2014, gagal menampilkan aksi terbaik untuk mengatasi Jabeur, mrekodkan 22 kesilapan tanpa paksaan.

"Saya tidak tahu siapa yang bermain hari ini," kata Jabeur bergurau.

“Sungguh menakjubkan, saya suka cara Petra bermain.

“Saya menghormati apa yang dia lakukan untuk tenis wanita, bagi saya untuk menang menentangnya adalah besar.

“(Suku akhir) akan menjadi perlawanan yang sukar, saya akan membalas dendam, ia adalah perlawanan akhir yang sukar tahun lepas, ia akan membawa banyak kenangan, saya berharap untuk bermain seperti hari ini dan meraih kemenangan, ia akan menjadi perlawanan yang sukar.”