Elina Svitolina adalah inspirasi kepada pemain tenis wanita dan wanita di seluruh dunia, kata ketua Persekutuan Tenis Ukraine (UTF), Evgeniy Zukin.

Svitolina mara ke separuh akhir di Wimbledon sebelum tewas kepada Marketa Vondrousova, menewaskan pemain nombor satu dunia, Iga Swiatek, dalam perjalanan untuk menyamai prestasi terbaiknya di grand slam.

Pemain berusia 28 tahun itu, yang bersalin pada Oktober 2022, sebelum ini mara ke empat terakhir di Wimbledon pada 2019 dan di Terbuka AS pada tahun yang sama.

Setelah mara ke suku pada Terbuka Perancis tahun ini, Svitolina kelihatan kembali menunjukkan prestasi terbaiknya, dan Zukin teruja melihatnya.

Ketika ditanya sama ada Svitolina adalah inspirasi kepada atlet Ukraine ketika perang negara itu dengan Rusia sedang berlangsung, Zukin memberitahu Stats Perform, "Ya, sudah tentu.

"Saya rasa ini adalah keputusan sukan terbesar sejak kebelakangan ini untuk Ukraine. Pasukan bola sepak Bawah 21 tahun kami juga bermain dengan baik, mara ke separuh akhir Kejohanan Eropah, tetapi di pentas besar, ini adalah pencapaian terbesar seorang atlet Ukraine.

"Ini menakjubkan -- suku akhir di Paris, kini separuh akhir di London, selepas melahirkan anak, adalah pencapaian yang luar biasa daripada sebarang perspektif."

Ditanya sama ada kepulangan Svitolina dari rehatnya adalah bukti wanita boleh kembali dari kehamilan dan beraksi pada tahap yang tinggi, Zukin berkata, "Tepat sekali. Sekarang kami mendengar bahawa [Caroline] Wozniacki akan kembali, [Naomi] Osaka akan kembali dan ini bagus -- hanya untuk wanita, bukan atlet.

"Ia menunjukkan bahawa anda harus bersalin, anda harus kembali ke perniagaan anda sebelum ini dan ia boleh dicapai dan boleh dilakukan -- ini adalah mesej utama.

"Ia benar-benar hebat, tidak ada mesej yang lebih baik."