Carlos Alcaraz melepasi satu lagi ujian untuk mara ke suku akhir di Wimbledon buat kali pertama.

Setelah dipaksa mengerah keringat sehingga empat set oleh Nicolas Jarry pada pusingan ketiga, pemain nombor satu dunia itu terpaksa bangkit daripada ketinggalan satu set untuk menewaskan bekas finalis, Matteo Berrettini, 3-6, 6-3, 6-3, 6-3.

Ini adalah pertemuan dua juara Queen's Club terakhir dan sudah pasti halangan penting bagi Alcaraz, yang sedang belajar dengan cepat di permukaan dan menghasilkan paparan yang sangat mantap.



“Saya tahu ia akan menjadi sangat sukar, Matteo adalah pemain yang hebat, dia mara ke final di sini di atas gelanggang rumput,” kata Alcaraz.

“Dia bermain dengan hebat. Ia bukan mudah selepas kehilangan set pertama. Saya tahu saya akan mempunyai peluang saya. Sesuatu yang saya usahakan adalah untuk kekal fokus dan tidak kehilangan fikiran saya sedikit pun. Bahagian itu saya lakukan dengan hebat.

“Ia sesuatu yang saya mahukan. Tahun lepas saya kalah dalam pusingan keempat. Saya datang ke sini tahun ini dengan matlamat itu, mula-mula masuk ke suku akhir dan kini saya mencari lebih banyak lagi.

“Impian saya adalah untuk bermain final di sini, untuk memenangi kejuaraan suatu hari nanti. Saya harap saya mencapai impian itu tahun ini tetapi sekarang ini adalah hebat untuk berada di suku akhir.”