Novak Djokovic kekal tenang dalam pertarungan di bawah cuaca terik di New York untuk mara ke separuh akhir Terbuka Amerika Syarikat (AS) dan melakar rekod baru.

Pemain Serbia itu mara ke babak empat terbaik grand slam buat kali ke-47 -- satu di depan Roger Federer -- menerusi kemenangan 6-1, 6-4, 6-4 ke atas Taylor Fritz.

Bumbung gelanggang Arthur Ashe ditutup separuh bagi tujuan melindungi pemain daripada suhu 90 darjah yang mampu menghauskan tenaga mereka dengan segera di Flushing Meadows.

Kulit seterunya dari AS itu terbakar teruk kempen sepanjang dua minggu ini apabila tidak tercicir satu set pun dalam perjalanannya ke pusingan 16 terakhir, namun kemaraannya disekat oleh juara grand slam 23 kali tersebut.

Fritz yang dilanda kekecewaan kini telah tewas kelapan-semua pertemuan dengan Djokovic.

Servis pilihan kesembilan itu lebih berkualiti daripada Djokovic tetapi dia tetap gagal mengatasi pemain berusia 36 tahun tersebut gara-gara 51 kesilapan sendiri.

Djokovic yang merupakan pemenang tiga kali kemudian menyelamatkan satu lagi 'break point' sebelum melengkapkan kemenangan dalam masa 2 jam dan 35 minit untuk menutup mulut penonton tempatan.

Djokovic berkata: “Seperti sudah dijangka pemain tuan rumah akan menerima sokongan padu, tiada yang salah mengenainya. Saya menggemari suasana di sini, saya menyambutnya dan saya berkembang maju dengan tenaga yang dihasilkan.



“Saya telah bermain di gelanggang ini selama bertahun-tahun, beraksi dalam banyak perlawanan epik dan saya tidak sabar lagi untuk mengharungi satu lagi aksi dalam beberapa hari.

“Ia adalah satu peluang menarik ketika setiap kali saya melangkah ke gelanggang dan pada usia saya ini, saya tidak tahu berapa banyak lagi peluang yang akan saya peroleh.”