Jannik Sinner pamer kematangan di ATP Finals di Turin dengan kemenangan pertama kerjaya ke atas pemain nombor satu dunia Novak Djokovic.

Pemain Itali berusia 22 tahun itu memenangi maraton tiga jam 7-5, 6-7, 7-6 dalam perlawanan berintensiti tinggi dan kualiti yang luar biasa.

Juara bertahan, Djokovic seterusnya akan berdepan Hubert Hurkacz dari Poland pada Khamis dalam perlawanan terakhir kumpulannya dalam usaha mara ke separuh akhir.

Di hadapan penonton tuan rumah yang gegak gempita, Sinner guna sebaiknya permainan ke-11, sedar ketinggalan 40-0 dan kemudian bertekad untuk menggenggam set pertama.

Djokovic, dengan kemenangan berturut-turut 19 perlawanan, pastikan set kedua miliknya untuk menyamakan kedudukan sambil menekup telinganya dengan tangan.

Pemain nombor empat dunia, Sinner cukup menakjubkan di set penentuan dengan variasi pukulan yang menyukarkan Juara Grand Slam 24 kali ini sekaligus raih kemenangan.

"Saya rasa saya lebih yakin pada saat-saat tertentu tetapi saya masih perlu belajar banyak perkara," katanya di Amazon Prime.

“Saya rasa saya benar-benar berani dan bijak, terutama pada set ketiga. Saya rasa kami berdua beraksi dengan sangat baik.

“Ia amat bermakna bagi saya. Apabila anda menang menentang pemain nombor satu dunia yang memenangi 24 grand slam ia berada di kedudukan teratas.”

Perlawanan petang itu berakhir lebih awal apabila Stefanos Tsitsipas tarik diri selepas hanya 15 minit, memberikan Holger Rune kemenangan pertamanya.

Rune dari Denmark, mendahului 2-1 apabila pemain nombor enam dunia dari Greece, Tsitsipas menarik diri kerana kecederaan belakang.

Tsitsipas terpaksa menarik diri daripada kejohanan dan digantikan oleh Hurkacz.

“Malangnya, saya berasa teruk di gelanggang. Saya melakukan apa yang saya boleh lakukan dengan cara terbaik untuk bersedia dan cergas untuk perlawanan ini, tetapi ia tidak berjaya untuk saya,” kata Tsitsipas, juara 2019, dalam sidang akhbarnya.

"Ia membunuh saya untuk tidak dapat menamatkan kejohanan ini, yang saya telah bersedia untuk sekian lama."