Rodri percaya bahawa seorang ahli skuad juara Euro 2024 Sepanyol layak memenangi Ballon d'Or tahun ini berikutan kejayaan mereka ke atas England.

Rodri, yang memenangi anugerah Pemain Kejohanan keempatnya yang berbeza, telah dipaksa keluar semasa perlawanan akhir di Berlin pada separuh masa selepas mengalami kecederaan.

Mikel Oyarzabal terbukti menjadi wira Sepanyol, menjaringkan gol lewat untuk memastikan mahkota Kejuaraan Eropah keempat La Roja setelah menyaksikan Cole Palmer membatalkan aksi pembukaan Nico Williams.

Pemain tengah Manchester City itu turut membantu skuad kendalian Pep Guardiola mencapai rekod kejuaraan Liga Perdana Inggeris keempat berturut-turut menjelang kejohanan di Jerman.

Persembahannya di atas padang menjadikan dia antara pilihan untuk memenangi anugerah berprestij itu bersama duo Real Madrid, Vinicius Junior dan Jude Bellingham.

Bagaimanapun, tiada pemain Sepanyol memenangi Ballon d'Or sejak Luis Suarez dari Barcelona pada 1960, walaupun anugerah itu didominasi pemain La Liga sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, Luka Modric dan Karim Benzema telah memenangi trofi itu sebanyak 14 kali di antara mereka sepanjang berada di Sepanyol, manakala Messi meraih trofi kelapan tahun lalu di Inter Miami untuk persembahannya pada Piala Dunia 2022 bersama Argentina.

"Bola sepak Sepanyol layak memenangi Ballon d'Or," kata Rodri.

"Saya akan terus terang, saya ingin pemain Sepanyol memenanginya, saya tidak kisah siapa. Ia pasti hebat."

Ditanya mengenai peluangnya untuk memenangi anugerah itu, Rodri berkata, "Saya pernah mendengar bahawa (pemenang Liga Juara-Juara Real Madrid) Dani Carvajal juga berhak mendapatnya.

"Dari sudut pandangan individu, saya amat berbangga dengan apa yang saya lakukan dan pengiktirafan yang saya perolehi.

"Tetapi orang lain perlu membuat penilaian itu."