Lee Carsley menegaskan ketiadaan Harry Maguire daripada senarai skuad England bukan disebabkan prestasi sambil menegaskan bahawa dia masih mempunyai peranan penting untuk negaranya.

Pertahanan tengah Manchester United itu terlepas kempen EURO 2024 gara-gara kecederaan tetapi terlibat dalam kendalian pertama jurulatih sementara itu dalam kemenangan Liga Negara-Negara (UNL) Bke atas Republik Ireland dan Finland bulan lalu sejak itu Gareth Southgate melepaskan jawatannya.


Bagaimanapun, tiada tempat untuk pemain berusia 31 tahun itu menjelang dua perlawanan UNL menentang Greece dan pertemuan kembali dengan Finland bulan ini.

Maguire merupakan pemain kelima paling kerap digunakan untuk England di bawah era kendalian Southgate untuk sekelompok dengan Harry Kane, Kyle Walker, Jordan Pickford dan John Stones .

Lantas Carsley menjelaskan bahawa keputusan itu dibuat untuknya menilai pemain lain.

"Ia satu peluang untuk saya menilai pemain lain. Ia tiada kaitan dengan prestasi. Saya juga akan gunakan dua kem seterusnya untuk melihat pemain lain," katanya.




“Pemain yang diketepikan semuanya mempunyai sebab tersendiri tetapi kami melihat manfaat dalam kem terakhir adalah segar, berasa segar dan banyak tenaga di dalamnya.

"Ia bukan sekadar menyalin dan menampal (kelemahan), saya mahu mereka berasa seperti mereka semua telah mendapat tempat dalam skuad. Ramai yang ingin tahu di mana kedudukan mereka untuk jangka panjang, saya telah memberitahu semua pemain bahawa ini adalah keadaan jangka pendek.

"Harry adalah pemain yang pernah saya bekerjasama pada masa lalu. Dia sangat positif dalam perbualan kami.

"Saya telah bercakap dengannya tentang keputusan ini.

"Kami mempunyai beberapa bek tengah yang sangat bagus yang kami berminat untuk melihat corak permainannya.

" Harry masih mempunyai bahagian yang sangat penting untuk dimainkan, bukan sahaja dalam skuad ini malah sepanjang kempen ini."