LeBron James tidak pernah terlepas saingan playoffs dua kali berturut-turut sejak dua musim pertama dalam kariernya sepanjang dua dekad ini.

Dia berhasrat untuk tidak membiarkan perkara itu berlaku lagi, memberitahu pemberita sebelum Game All-Star yang ke-19 berturut-turut tentang keperluannya untuk membetulkan semula musim ini.

Lakers kini menduduki tempat ke-13 daripada 15 pasukan Persidangan Barat dengan rekod 27-32, 3.5 perlawanan di belakang pilihan keenam Dallas Mavericks, dan dua perlawanan daripada pilihan ke-10 ketika Kejohanan Play-In mula kelihatan seperti lebih realistik laluan ke pasca musim.

"Saya tidak mahu melihat diri saya tidak menjadi sebahagian daripada saingan playoff selama dua tahun berturut-turut," kata James. "Ia bukan sebahagian daripada DNA saya."

Dengan rakan-rakan All-Star, Anthony Davis, kini kembali cergas dan D'Angelo Russell yang dibawa masuk, serta Malik Beasley, Jarred Vanderbilt dan Mo Bamba, James berkata dia berasakan skuad Lakers yang lebih mantap dan diperbaharui akan menjadi hebat dan yakin untuk beraksi dalam saingan play-off.

"Saya sentiasa yakin dalam mana-mana kelab yang saya pernah menyertai [bahawa] sebaik sahaja kami sampai ke playoff, kami boleh bersaing dengan sesiapa sahaja," katanya.

“Saya rasa tiada apa yang berbeza sekarang.

"Dengan senarai cara kami dibentuk sekarang, jika kami boleh menamatkan musim biasa ini dengan kaki kanan, maka kami boleh bersaing dengan sesiapa sahaja di West Conference. Jika tidak dengan mana-mana pasukan dalam liga ini"