Alize Cornet membandingkan dirinya dengan wain Perancis yang berkualiti ketika dia meleburkan impian Iga Swiatek untuk menjuarai Kejohanan Wimbledon.

Cornet, yang lapan tahun lalu menghasilkan sensasi Wimbledon apabila menewaskan Serena Williams, memberikan satu lagi keputusan yang menghentikan persembahan apabila dia menang 6-4, 6-2 menentang pilihan utama dan pemain nombor satu dunia, Swiatek.

Ia berlaku semalam tengah kejohanan dan di Court No.1, sama seperti kemenangan ke atas Williams pada 2014.

Swiatek telah mencatatkan 37 kemenangan berturut-turut, memperoleh enam gelaran dalam proses itu, termasuk mahkota kedua Terbuka Perancis. Bagaimanapun, dia kelihatan jauh daripada selesa di atas rumput di London, dan jelas dia sudah matang untuk mengalami kekecewaan jika tahap prestasinya daripada dua pusingan pertama tidak bertambah baik.

Cornet, yang pada usia 32 tahun bersaing dalam kejohanan grand slam ke-62 berturut-turut yang mencatat rekod, akan menentang pemain Australia, Ajla Tomljanovic, esok untuk mendapatkan tempat ke suku akhir.

Dalam temu bual di gelanggang, Cornet berkata mengenai kemenangannya: "Ia mengingatkan saya pada masa saya menewaskan Serena di gelanggang yang sama lapan tahun lalu. Saya fikir gelanggang ini adalah azimat bertuah untuk saya.

"Saya ingin katakan saya peminat tegar Iga. Dia sangat berbakat, dan dia pemain yang hebat dan duta tenis wanita yang bagus, jadi saya sangat berbesar hati kerana saya mengalahkannya hari ini.

"Saya fikir perlawanan seperti ini adalah apa yang saya hidup dan berlatih setiap hari. Ia benar-benar mendorong saya, dan saya tahu saya boleh melakukannya. Entah bagaimana saya mempunyai kepercayaan ini, walaupun melalui dia mempunyai 37 kemenangan berturut-turut.

"Ia seperti, jika ada masa anda boleh menewaskannya sekarang, di atas rumput. Dia berasa kurang selesa sedikit berbanding di permukaan lain, jadi saya hanya percaya dengan sangat keras, sangat fokus, dan saya mempunyai pasukan terbaik bersama saya.

"Jadi saya rasa saya suka kekecewaan itu. Perasaan yang sangat bagus sekarang.

"Saya seperti wain yang baik. Di Perancis, wain yang baik sentiasa menua dengan baik. Ia tidak benar, saya bermain salah satu musim terbaik dalam kerjaya saya. Saya berasa hebat di gelanggang. Saya sangat seronok. Lapan tahun kemudian selepas kelayakan pertama saya ke minggu kedua, saya dapat melihat saya masih di sana, saya masih begitu bermotivasi, dan saya masih mempunyai semangat dalam diri saya."