Nick Kyrgios melabel Stefanos Tsitsipas 'lemah' dan mempertahankan gelagatnya di gelanggang selepas pemain Greece itu menggelarnya sebagai 'pembuli' selepas pertembungan dalam saingan Kejohanan Wimbledon.

Kyrgios bangkit daripada ketinggalan satu set untuk mencatatkan kemenangan mengagumkan 6-7 (2-7), 6-4, 6-3, 7-6 (9-7) ke atas pilihan keempat itu, sekali gus menetapkan aksi 16 terakhir dengan Brandon Nakashima dengan persembahan gemilang di Court No. 1.

Tetapi perlawanan itu bukan tanpa kontroversi, dengan Kyrgios mengecewakan Tsitsipas dengan menggesa dia disingkirkan setelah pukulan pemain Greece itu di penghujung set kedua hampir terkena penonton..

Pemain Australia itu kemudian melabelkan pengadil sebagai 'memalukan' semasa serangan yang luar biasa, dan gelagatnya seolah-olah mendapat perhatian Tsitsipas, yang telah dipotong mata kerana menghantar satu lagi bola ke arah penonton sebelum kelihatan melakukan beberapa pukulan terus ke Kyrgios.

Walaupun Kyrgios memuji lawannya -- yang dengannya dia bermain beregu di Wimbledon tiga tahun lalu, sebagai 'pemain luar biasa' dalam temu bual selepas perlawanannya, kedua-dua pemain tidak berminat untuk bergaul dalam sidang akhbar masing-masing.

Yang pertama ialah Tsitsipas, yang menuduh Kyrgios 'membuli secara berterusan'.

"Itulah yang dia lakukan," kata pemain nombor lima dunia itu mengenai pesaingnya. "Dia membuli pihak lawan. Dia mungkin seorang pembuli di sekolah sendiri.

"Saya tidak suka pembuli. Saya tidak suka orang yang merendahkan orang lain.

"Dia juga mempunyai beberapa sifat yang baik dalam wataknya. Tetapi dia juga mempunyai sisi yang sangat jahat kepadanya, yang, jika ia terdedah, ia benar-benar boleh mendatangkan banyak kemudaratan dan keburukan kepada orang di sekelilingnya."

Kyrgios, yang kini meraih empat kemenangan dalam lima pertemuan kerjaya dengan Tsitsipas, menjawab kritikan itu tidak lama selepas itu, mendakwa pemain Greece itu tidak popular di bilik persalinan dan berkata ketidakupayaannya untuk mengendalikan perlawanan sedemikian akan menghalangnya.

"Dia seorang pemain yang lemah, untuk masuk ke sini dan mengatakan saya membuli dia?," kata Kyrgios.

"Kami tidak dipotong daripada kain yang sama. Jika dia terjejas oleh itu hari ini, maka itulah yang menghalangnya, kerana seseorang boleh berbuat demikian dan itu akan membuangnya daripada permainannya seperti itu. Saya hanya fikir ia sesuatu yang lemah daripada Tsitsipas.

“Saya tak tahu nak cakap apa. Saya tak pasti macam mana saya buli dia.

"Dia yang melepaskan pukulan ke arah saya, ke arah penonton, dia yang memukulnya keluar stadium.

"Saya tidak melakukan apa-apa. Saya sebenarnya seperti... selain daripada saya hanya berulang-alik ke pengadil untuk seketika, saya tidak melakukan apa-apa terhadap Stefanos hari ini yang tidak menghormati, saya tidak fikir. Saya tidak menggerudi dia dengan bola.

"Saya rasa hebat, sarkas semuanya dia hari ini. Saya fikir jika dia membuat perlawanan itu tentang saya, dia mempunyai beberapa isu serius, saya baik di bilik persalinan, saya mempunyai ramai kawan, saya sebenarnya salah seorang daripada [pemain] paling disukai. Saya sudah bersedia.

"Dia tidak disukai, kita letak sahaja di sana. Saya baik, saya rasa baik."

Kyrgios hanya tinggal satu kemenangan lagi untuk menyamai rentak terbaiknya di Wimbledon, setelah mara ke suku akhir pada 2014 dengan kemenangan ke atas Rafael Nadal sebelum ditewaskan oleh Milos Raonic.