Novak Djokovic mengatasi Nick Kyrgios yang bersemangat dalam empat set untuk menuntut gelaran Wimbledon ketujuhnya dan mahkota grand slam ke-21 semalam.

Centre Court menjadi tuan rumah kepada perlawanan dengan pengalaman berbeza, dengan Kyrgios bermain perlawanan akhir perseorangan utama sulungnya dalam apa yang menjadi persembahan ke-32 Djokovic -- rekod Era Terbuka.

Djokovic akhirnya menahan tekanan, merangkul kejuaraan keempat berturut-turut di Kelab All England dengan kemenangan 4-6, 6-3, 6-4, 7-6 (7-3) untuk ketinggalan satu di belakang rekod 22 gelaran grand slam, Rafael Nadal.

Pemain Serbia itu juga bergerak setanding dengan Pete Sampras dari segi kemenangan Wimbledon, hanya satu di belakang lapan kemenangan Roger Federer.

Kyrgios ditawarkan peluang untuk merebut kejuaraan selepas Nadal menarik diri daripada separuh akhir kerana kecederaan, dan dia bijak menggunakan peluang untuk merampas set pertama.

Tetapi Djokovic tidak lama kemudian kembali tenang dan mengatur langkah bagi memastikan kemenangan di set kedua.

Kyrgios, yang marah dengan pelanggaran kod kerana kata-kata kesat yang boleh didengari apabila tidak berpuas hati dengan ahli penonton, kemudian gagal mengekalkan servisnya pada kedudukan 4-4 apabila kekecewaan semakin meningkat, dengan Djokovic berdiam diri untuk mendapatkan set ketiga.

Pemain nombor 40 dunia, Kyrgios menemui semula rentak servisnya untuk mengambil set keempat dengan tie-break, namun dia kemudian melakukan beberapa kesilapan ketika Djokovic memastikan kejuaraan dalam SW19 sekali lagi.