Charles Leclerc terdesak untuk 'menyelesaikan tugas' selepas melonjak ke petak pertama Grand Prix Azerbaijan.

Di Baku hari ini, pemandu Ferrari akan bermula dari hadapan grid untuk grand prix keempat berturut-turut.

Leclerc telah gagal mengubah setiap tiga kedudukan petak pertamanya sebelum ini menjadi kemenangan, sesuatu yang telah menjadi cerita biasa bagi Monegasque.

Daripada 14 petak pertama dalam Formula Satu, dia hanya berjaya meraih empat kemenangan (29 peratus) -- hanya Jarno Trulli (25 peratus -- satu kemenangan daripada empat petak) mempunyai nisbah yang lebih teruk dalam kalangan pemandu untuk menduduki podium sekurang-kurangnya sekali.

Leclerc berminat untuk mengelak kekecewaan lain dan percaya peningkatan yang dibuat oleh Ferrari boleh membantunya mengatasi masalah kali ini.

"Saya hanya mahu menyelesaikan tugas itu. Dua hujung minggu lalu saya sudah mengatakannya pada hari Sabtu dan ia tidak berlaku kali ini," kata Leclerc.

"Jadi, kita perlu melakukannya... Maksud saya, kita tidak perlu membuatnya berfungsi tetapi ia akan menjadi sangat bagus jika kita berjaya. Mari lihat bagaimana ia berlaku dalam beberapa pusingan pertama, dan kemudian saya akan cuba terus memimpin.

"Saya fikir sejak kami mempunyai pakej baharu, kami telah mencuba perkara yang berbeza. Dan dari perasaan saya ia berasa lebih baik dalam perlumbaan. Tetapi kami masih perlu mengesahkannya. Tetapi perasaan itu ada dan ia bagus, jadi saya optimis."