Lando Norris percaya akan ada persaingan lapan jentera memburu petak pertama semasa kelayakan untuk Grand Prix Hungary hari ini.

Pelumba kelahiran Britain itu menetapkan rentak pada latihan pada hari Jumaat, hanya mengetepi Max Verstappen ke puncak ketika mereka bersedia untuk meneruskan saingan mereka di bahagian atas kedudukan pemandu.

Carlos Sainz menduduki tempat ketiga pada hari apabila aksi tergendala berikutan rempuhan Charles Leclerc, di mana jenteranya terbabas di Selekoh 4.

Norris, yang menduduki tempat ketiga dalam Grand Prix Britain kali terakhir, menyasarkan untuk memperoleh kemenangan keduanya musim ini dan mengakui sukar untuk memanggil siapa yang akan muncul di tempat teratas dalam kelayakan, terutama selepas kejayaan Mercedes baru-baru ini.

Ditanya tentang peluangnya untuk mengambil petak pertama selepas latihan, Norris berkata, "Mulai hari ini, agak munasabah. Ia satu pusingan yang bagus. Hari ini, kami boleh memperoleh beberapa pusingan yang baik, tetapi esok adalah hari yang lain.

"Saya fikir ia hampir antara kita, Mercedes, Ferrari, Red Bull. Saya rasa seperti kita mempunyai lapan jentera di sini yang akan bersaing untuk petak pertama, malah beberapa kereta lain yang kelihatan sangat pantas, seperti Haas.

"Hari pertama yang baik tetapi pastinya lebih banyak kerja yang perlu dilakukan jika kami mahu menjadi lebih selesa."