Max Verstappen menewaskan Lando Norris untuk memenangi Grand Prix Kanada yang mendebarkan sebelum beberapa kali bertukar tempat sebagai pendahulu dalam keadaan basah di Montreal, semalam.

Bermula di petak kedua di belakang George Russell, Verstappen dipintas oleh Norris pada peringkat awal tetapi berjaya mendapat rentak selepas tempoh kereta keselamatan dengan baki 11 pusingan.

Norris mendahului pada dua kesempatan tetapi tidak dapat membalas apabila Verstappen mendahului dua saat lewat, memaksa dia berpuas hati dengan penamat tempat kedua ketiganya musim ini.

Persembahan kurang memuaskan menyaksikan Russell melepaskan tempat pertama dan tergelincir ke dalam perebutan tempat ketiga dengan rakan sepasukan Mercedes, Lewis Hamilton dan Oscar Piastri.

Hamilton melonjak ke tempat ketiga dengan baki lima pusingan, tetapi Russell memintas rakan sepasukannya dengan gerakan kemas pada pusingan terakhir pada pusingan ke-68.

Dengan Hamilton menduduki tempat keempat, kedua-dua pemandu Mercedes mencatatkan penamat terbaik mereka musim ini.

Aston Martin dari Fernando Alonso berada di tempat keenam, manakala kedua-dua Ferrari tidak berjaya menamatkannya, Charles Leclerc yang berhenti ketika melepasi separuh peringkat dan Carlos Sainz mengikutinya ketika dia bertembung dengan Williams dari Alex Albon.