England harus cuba meyakinkan sama ada Pep Guardiola atau Jurgen Klopp untuk menggantikan Gareth Southgate, kata bekas pengendali Three Lions, Sven-Goran Eriksson.

Southgate mengumumkan peletakan jawatannya minggu ini susulan kekalahan 1-2 England kepada Sepanyol dalam perlawanan akhir Euro 2024, kekalahan kedua terakhir mereka dalam seberapa banyak kempen Kejuaraan Eropah di bawah pimpinnya.

Mereka seperti Graham Potter, Eddie Howe dan Lee Carsley telah disebut-sebut sebagai bakal pengganti jika Persatuan Bola Sepak (FA) ingin melantik bos Inggeris yang lain.

Bagaimanapun, laporan juga mencadangkan FA berminat untuk bercakap dengan Guardiola mengenai kekosongan itu, dengan ramai yang percaya dia mungkin meninggalkan Manchester City tahun depan.

Sementara itu, bekas bos Liverpool, Klopp, dijangka akan mengambil cuti rehat selepas lapan tahun di Anfield, tetapi Eriksson percaya FA masih perlu bertanya soalan itu kepadanya.

“Jika dia orang Inggeris atau asing, saya rasa ia tidak bermakna,” katanya kepada The Telegraph. “Anda hanya perlu mencari pengurus atasan, atau yang muda dengan masa depan yang baik.


"Jika anda mahu meletakkan sasaran yang tinggi, dua pencabar yang jelas ialah Jurgen Klopp atau Pep Guardiola. Mereka amat mengenali bola sepak Inggeris, pemain dan budaya.

"Sekiranya ada sedikit pun cadangan mereka berminat dengan pekerjaan itu, England harus melakukannya. Kami bercakap tentang dua pengurus terbaik di dunia.

“Klopp sedang berehat dan saya tidak pasti sama ada berundur dari Manchester City ada dalam fikiran Pep.

"Tetapi anda perlu menyasarkan matlamat yang tinggi, dan melantik salah satu daripada kedua-duanya akan menjadi kenyataan besar untuk England dan matlamat mereka untuk masa depan."