'Andre bukan nama saya', pemain tengah Belgium, Amadou Onana, berang dengan wartawan kerana menyamakan nama dia dengan penjaga gol Man United berikutan kekalahan kepada Slovakia dalam aksi Euro 2024.

Amadou Onana membidas seorang wartawan kerana memanggil namanya sama dengan penjaga gol Manchester United, Andre Onana, berikutan kekalahan Belgium di Euro kepada Slovakia.

Pemain tengah Everton itu melewati perlawanan yang mengecewakan di Deutsche Bank Park di mana Belgium dihukum selepas gagal melunaskan deretan peluang terhidang ketika Slovakia menghukum mereka dengan kemenangan 1-0. Bagaimanapun, Onana tidak menjangkakan bahawa satu lagi insiden yang menggemparkan menantinya di zon media apabila seorang wartawan memanggilnya Andre Onana.


Onana terkejut apabila dipanggil Andre dan dia segera membetulkan wartawan itu dengan berkata: "Andre bukan nama saya, kawan. Anda tahu maksud saya. Teruskan..."

Walaupun berkongsi nama keluarga yang sama, Amadou dan Andre mempunyai latar belakang dan laluan kerjaya yang berbeza. Andre, dilahirkan di Cameroon, bermain untuk United dan pasukan kebangsaan Cameroon. Sebaliknya, Amadou dilahirkan di Senegal kepada bapa Cameroon dan ibu Senegal sebelum berpindah ke Brussels pada usia 11 tahun. Dia membuat penampilan sulung untuk pasukan senior Belgium pada 2022 dan telah menjadi bahagian penting dalam skuad mereka sejak itu.

Bagi Onana, ia adalah detik kekecewaan pada hari yang sememangnya mencabar. Bagaimanapun, tumpuannya kekal untuk membantu Belgium berjaya dalam Euro 2024 dan akan berusaha untuk kembali ke landasan kemenangan apabila mereka menentang Romania pada 22 Jun.