Antonio Conte memuji fleksibiliti dan kualiti pembelian Tottenham, Richarlison selepas penampilan pertamanya untuk pasukan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) itu.

Spurs berada di Korea Selatan untuk memulakan pramusim mereka, di mana mereka menewaskan XI terpilih dari K-League 6-3 semalam.

Conte telah pun membuat lima penambahan baharu kepada pasukannya untuk kempen yang akan datang, walaupun Richarlison adalah satu-satunya daripada mereka yang beraksi di Stadium Piala Dunia Seoul.

Pemain antarabangsa Brazil itu bermain 77 minit sebelum penyingkirannya, dengan rakan penyerang Harry Kane dan pemain kegemaran tuan rumah Son Heung-min mencuri tumpuan dengan dua gol setiap satu.

Richarlison, yang menjaringkan (10) dan membantu (lima) lebih banyak gol Liga Perdana Inggeris berbanding pemain Everton lain pada musim 2021-22, beroperasi melintasi tiga barisan hadapan dalam persembahan pertamanya.

Dejan Kulusevski, Bryan Gil dan Lucas Moura semuanya bersaing dengan Richarlison untuk tempat terakhir dalam serangan untuk Conte, yang memuji banyak ciri penampilan sulung ketibaan baharunya.

"Hari ini saya telah melihat banyak perkara positif tentang Richy," kata Conte.

"Pada separuh masa pertama dia bermain sebagai pemain nombor sembilan dan pada separuh masa kedua dia bermain di sebelah kanan dan di belakang penyerang. Dia boleh bermain di ketiga-tiga posisi.

"Saya fikir dia kuat dari segi fizikal dan personaliti yang baik, perwatakan yang baik, kualiti yang baik. Bagi Richy dia bekerja dan kami sedang mengusahakan aspek taktikal dengannya kerana dia perlu masuk ke dalam idea kami.

"Dalam masa yang sama kami perlu bekerja pada aspek fizikal untuk dia cergas. Tetapi yang pasti dia adalah pemain yang memberikan saya kedudukan penting di hadapan.

"Dia pemain yang bagus, kuat dan sangat bagus untuk melindungi bola dan menyerang ruang angkasa. Saya sangat gembira kami menandatanganinya."