Sukan Olimpik Paris 2024 menjadi saksi buat saat penuh magis apabila Letsile Tebogo dari Botswana merampas pingat emas dalam acara 200 meter, memberikan kejutan buat nama besar sukan itu termasuk penyandang juara, Noah Lyles.

Letsile, yang baru sahaja 21 tahun dan sudah pun menjadi tajuk berita, sebelum ini mendapat pengiktirafan atas prestasi mengagumkannya di Kejohanan Dunia Olahraga. Walaupun memasuki perlumbaan dengan emosi yang berat selepas pemergian ibunya, Seratiwa, awal tahun ini, dia mengekalkan fokus dan melancarkan kepantasannya di pentas dunia.


Kemenangan pingat emas adalah lebih luar biasa kerana Tebogo mencatat rekod menakjubkan Afrika 19.46 saat. Pencapaian ini bukan sahaja meningkatkan reputasinya sebagai salah seorang bintang muda paling cemerlang dalam acara lari pecut tetapi juga statusnya sebagai pemenang termuda acara Olimpik ini sejak 1956.

Apa yang menarik, dia memasuki perlumbaan akhir itu sambil melakukan gaya bintang Chelsea, Cole Palmer, sebelum memastikan pingat emas menjadi miliknya.